Перейти до основного вмісту

Хай добрим Ваше серце буде.


Тема: Хай добрим Ваше серце буде.
Мета: поглибити знання учнів про добро, сприяти розвитку мотивації до добрих та гуманних вчинків;
розвивати уявлення про те, що добра і чуйна людина завжди допомагає іншим, поважає, піклується про тих, хто потребує допомоги; виховувати бажання творити добро.
Обладнання: оповідання В.Сухомлинського


Хід заняття:

І. Організація класу

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.


1.Читання розповіді. 

- Послухайте уважно історію:

Норми доброзичливості
Одного ранку Петрик запізнювався на урок, бо автобус, на якому він їхав до школи зламався. Тому Петро встиг:
-посваритися з водієм, вимагаючи, щоб той їхав швидше;
-розштовхуючи ліктями пасажирів, намагався вийти першим з автобуса;
-біг, мов навіженний, вулицею до школи, кидаючись мало не під колеса автомобілів;
-своєю невчасною появою вчинив гамір у класі, перервав пояснення нового матеріалу;

-пояснив учителеві причину запізнення, але не вибачився. 


2. Репродуктивні запитання до первинного обговорення змісту розповіді:
-Як ви оцінюєте дії Петра? (Петрик мав вибачитися )
-Чи можна назвати їх добрими чи навпаки лихми? Чому? (Він хотів, що б було все добре, тому і не зрозумів скільки зробив помилок)
- Чи зрозуміли вам ситуація про яку я розповіла? (У будь-якій ситуації потрібно слідкувати за свою поведінкою )

ІІ. Повідомлення теми заняття.

ІІІ. Розкриття теми заняття.

- Що таке "доброта"? Хто вас вчить бути добрими? (Казки, доброта - це коли про тебе піклуються)

- З дитинства вам читають цікаві казки. А які герої живуть у казках? (Добрі і злі, вигадані)
Казки вчать вас розрізняти добро і зло. Добро має велику силу і в казках воно завжди перемагає зло.

1. Країна казок

Ми відправимося в Країну Казок. Закрийте оченята, покладіть голівки на ручки, уявіть, що ми на казковому літальному апараті летимо над полями і горами, над морями і річками і переносимося в казкову країну. 


– Відкриваємо очі. Де ми опинилися? (Відкривається дошка. На дошці напис "В гостях у казки". На дошці виставка дитячих казок).

 – Діти, чи впізнали ви ці казки? 

– Казкові герої хочуть перевірити, як добре ви знаєте їх голоси. 
(Слухаються записи казок)

а)Казка "Коза-дереза"

- Хто з героїв цієї казки робив добрі справи? Чи змогли добрі герої перемогти злу Козу-дерезу? (Так) 


Казка "Котик І Півник"

- В якій казці живуть герої, голоси яких ви почули? (Котик і півник)

Кого можна назвати добрим? (Котика і півника)

Отже: Добро завжди перемагає

б) Діти, а чому Баба Яга зла?  (Баба Яга зла, її ніхто в дитинстві не вчив бути доброю, вона не вміє співчувати, не вміє допомагати іншим. Тому вона і стала такою злою). 

- Баба Яга вас запитує: 

Добрим бути просто чи не просто? (Добрим бути просто)
Чи залежить доброта від зросту? (Ні)
Як навчитися усіх любити? (Це потрібно відчувати серцем, піклуватися про ближніх, допомагати тим, кому це потрібно)
Як навчитися добро творити? (Допомагати, піклуватися про оточуючих тебе людей)

- Діти, а чи хотіли б ви навчити Бабу Ягу, як стати добро? Давайте пограємо у гру "Мікрофон" і розкажемо, які добрі справи ви робите. 

Діти розповідають про свої хороші, добрі вчинки у мікрофон. 

- Баба Яга уважно вас слухала і вирішила теж стати доброю. Вчитель роздає листочки, на яких показано, як страшна Баба Яга перетворюється на красиву Бабулю Ягулю. 

Отже, добро прикрашає людину. 

-Діти, це ви зробили ще одну добру справу і наша героїня вам дуже вдячна. 
-А чому ви вирішили допомагати Бабі Язі? ам стало її жалко, що в неї немає друзів, вона одинока, має дуже неохайний і страшний вигляд, вона хотіла змінитися)

- Це почуття називається "співчуття". 
– Послухайте оповідання В. Сухомлинського "Петрик, собака і кошеня". Кому потрібне співчуття і допомога? 

Вчитель читає оповідання не до кінця.
– Яку б кінцівку придумали ви? (Діти дають свої варіанти відповідей)
– Послухайте, як закінчив оповідання автор - В. Сухомлинський. 
- Діти, ваші думки співпали думкою автора. Це означає, що ви вмієте співчувати і допомагати тим, хто цього потребує. 
Отже, чужої біди для доброї людини не існує. 

2Гра «Дорбе чи погано?»

А тепер перевіримо, чи добре ви вмієте розрізняти, що таке добре, а що таке погано. 


Пограємо в гру "Так і ні". 
– Бабусі хлопчик помагав, 
На допомогу він мастак. 
Він, діти, добрий хлопчик? (Так.) 

– Тепер усі скажіть мені: 
У сварці жити добре? (Ні.) 

–А як немає забіяк, 
Тоді усім прекрасно? (Так.) 

– А як серця у всіх ясні, 
То вам погано, діти? (Ні.) 

– Співає хлопчик гарно як! 
А вам подобається? (Так.) 

– А як обличчя всіх сумні, 
Похмурі, злі? Вам добре? (Ні.) 

– Кричить, ламає все хлопчак, 
Це теж погано, діти? (Так.) 

– Тоді іще скажіть мені: 
Як діти б’ються, добре? (Ні.) 

– Коли вам краще жити: 
Коли сміються діти? (Так.) 

Звичайно, краще в мирі
І з усіма дітьми дружити, 
Щоб всі веселими були, 
В добрі і злагоді жили. 

3. «Сонечко»

-Добро, як сонце – всіх зігріває. Добра людина дарує тепло іншим, з добрим приємно спілкуватися, така людина дарує радість і посмішку. Добро схоже на таке сонечко. (На дошці з’являється сонечко, що має очі та посміхається),Чого не вистачає сонечку? цього сонечка немає промінців.)


- Уявіть себе промінцями цього радісного і доброго сонечка. Якщо ви хочете робити добро людям, природі, всій Землі, то розфарбуйте свій промінець кольором доброти і прикріпіть до сонечка. 

- Діти, як можна назвати це сонечко? (Добре сонечко, Сонце Доброти)

-Сонце Доброти завжди буде сяяти в нашому класі. Ви, я впевнена, надалі в житті будете всім нести добро, ласку, співчуття і любов.
4. Робота над оповіданням.
а) Читання оповідання

- Послухайте, діти, оповідання В.О. Сухомлинського "Наїлися, встали і пішли" і подумайте чи можна сказати, що герої цього оповідання на добро відповіли добром. 


У старенької бабусі біля хати росте велика яблуня. Рясно вона вродила цього року. Аж гілля гнеться. 
Прийшла осінь. Достигли яблука. Ідуть зі школи три веселі хлопці – Петро, Микола та Іван. Бачать, на дереві яблука висять – пахучі червонобокі. Петро й каже: 
- Давайте попросимо у бабусі яблук. 
Попросили. Бабуся й запрошує: 
- Ідіть, діти, нарвіть собі яблук, їжте. 
Нарвали хлопці повне відро яблук. Сіли, їдять. А недогризки біля хати кидають. 
Наїлися, встали й пішли собі додому. І подякувати забули, а про недогризки вже й казати нічого: лежать. 
Устала старенька, зітхнула та й пішла недогризки збирати. Позбирала й козі віддала. 
- О –о, невдячність за добро – то потворно.

б) Обговорення
- Чи згодні ви з поведінкою хлопців? (Ні)

- Яку пораду ви дали б Петру, Миколі та Івану?

-Хлопці були невдячні. Замість того, щоб подякувати, вони насмітили. Я б радила їм подякувати бабусі і прибрати сміття
– Моя порада хлопцям – подякувати за яблука, за гостинність і спитати чи потрібна бабусі їхня допомога, адже вона старенька і їй важко. 
– Я б порадила хлопцям, щоб вони допомогли бабусі обірвати всі яблука і поскладати в ящики, тому що за добро потрібно платити добром.
- Діти, ви дали слушні поради героям оповідання. І я думаю, що якщо б хлопці прислухались до них, то всі б залишилися задоволені. 
-А тепер діти згадайте про свої вчинки, які залишили добрий слід. 
- Чи приємно вам розповідати про свої добрі вчинки?
Отже, коли робиш добро, то і сам отримуєш задоволення, коли радість даруєш іншому, радієш і сам. 

А тепер, дітки, візміть свої малюнки і прикріпіть їх на дошці. Подивіться які яскраві ваші малюнки! Мені здається, що в класі стало світліше, затишніше тому, що ваші роботи випромінюють доброту. А ви це відчуваєте?(Так)

Висловлювання дітей: 
- в класі стало красивіше 
- здається, що загорілися яскраві вогники.

5. Гра «Ласкавинка».

- А зараз ми станемо в коло, візьмемося за ручки і посміхнемося один одному. 

Кажуть добрим бути просто і непросто. На мою думку зовсім неважко сказати один одному приємні слова. 
Мені до рук потрапила ласкавинка. Вона мене зігріває, покращує мій настрій. Я хочу поділитися нею з вами. Я передам її тому, хто стоїть зі мною поряд разом з ласкавими, приємними словами. Ласкавинка буде переходити з рук в руки зігріваючи ваші сеця. 
(діти передають умовну "ласкавинку" з рук в руки дивлячись один одному в очі, висловлюючи компліменти)

Юлечко, ти розумниця. 
Дмитре, ти охайний хлопчик. 
Назаре, ти хороший друг. 
Даринко, в тебе красива коса. 
Діано, ти красуня. 
Владику, ти добрий і надійний. 
Іванку, ти хороший футболіст тощо.

- Чи приємно вам чути ласкаві слова? 
Отже, даруйте частіше один одному, своїм близьким і рідним такі ласкавинки, це зовсім не важко.

IV. Підсумок заняття

1. Гра "Чарівна паличка” 

Діти стають у коло, заплющують очі, простягають вперед руки перед собою. На рахунок «1, 2, 3» вчитель непомітно кладе в долоні одного з дітей «чарівну паличку» і голосно каже: «Хто сьогодні найдобріший, виходь до нас скоріше!» Дитина, яка отримала «чарівну паличку», виходить у центр кола. Ця дитина стає Феєю (Ельфом) доброти. Фея доброти або добрий Ельф торкається до кого-небудь із дітей «чарівною паличкою», і говорить про нього щось приємне та добре. Та дитина, до якої доторкнулася Фея, повинна сказати що-небудь добре про свого сусіда. І так кожен говорить добрі слова наступній дитині по колу. 

2. Анкетування (усне) 
1. Чи можна змусити людину бути доброю? (Ні)
2. Чи можна стати добрим на певний час? (НІ) А назавжди? (Так)
3. Чи потрібно бути добрим у ставленні до будь-якої людини? (Так)
4. Чи легко бути добрим? (Так)
5. Чи є у вас бажання робити добрі справи? (Так) 


3. Вправа

- А тепер візьміться за руки, посміхніться один одному і побажайте один одному добра.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Тарас Шевченко. Реве та стогне Дніпр Широкий...