Перейти до основного вмісту

Подорож у природу: урок-екскурсія. Спостереження за зимовими змінами в живій і неживій природі.


МЕТА: поглиблювати уявлення учнів про зміни в навколишньому середовищі взимку, живу природу й працю людей; формувати у дітей уявлення про природу взимку;
розвивати в учнів природничу допитливість, уміння спостерігати і бачити красу природи взимку;
виховувати бережливе ставлення до природничих багатств.
ТИП УРОКУ:  засвоєння нових знань
ФОРМА ПРОВЕДЕННЯ:  уявна екскурсія
Обладнання: ілюстрації, сніжинки, зайчик – м'яка іграшка, білочка, гілочки дерев, паперові листочки,пазли, ноутбук.


ХІД УРОКУ
І Організаційна частина
Тихо, начебто у сні,
Перший сніг у вишині
Закружляв і зашептав:
-Як давно я не літав!
І гостей не зустрічав…
-Доброго ранку, шановні гості!

ІІ Актуалізація опорних знань.
Бесіда
-Що таке природа?
-На які дві групи ділиться природа?
ГРА «Жива і нежива природа»
Я демонструю ілюстраціі, а діти розміщують їх у дві групи: жива і нежива природа.
Сонце, місяць, вода,пісок, хмари, каміння, кінь, котик, калина, корова,дуб, клен, каштан.
-Доведіть, що це жива природа.
-Чому цю природу ви вважаєте неживою?

ІІІ Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і мети.
-Послухайте віршик і скажіть про що ми будемо говорити на уроці.
(О.Сенатович «Веселий сніг» - декламує  Куктенко Р.)
-Отже, мова йтиме про зиму. 
Слайд 1,2
_Яку б назву ви дали цьому віршу? 
-Закрий те очі і згадайте…як мама вас у вересні забирала зі школи; чи видно було надворі?
-А тепер? Чому?
-Отже, сьогодні ми здійснимо уявну екскурсію у природу і дізнаємося чому взимку рано темніє, які зміни відбуваються в живій і неживій природі.
ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
1.     Слайд 3
-Назвіть зимові місяці.
Чому вони так називаються?

2.     Зміни в неживій природі.
-Чи знаєте ви , чому день такий короткий, а ніч – довга?
-Бо Сонечко низько знаходиться над горизонтом. Що таке горизонт?
Чим вище піднімається Сонце, тим день довший. А  грудня – день зимового сонцестояння. Це коли день і ніч однакові. А потім день довшає.
У народі кажуть: «День побільшав на заячий хвостик».
-Як це?
.Слайд 4
-Як називають зиму?
-Так, її називають чарівницею…
-Чому?
-Бо вона здатна на дива… Які?
-Вона розфарбовує  різними візерунками віконечка. Як це вона робить?
-Температура повітря знижується, стає холодно. А коли стає дуже холодно, то відчуваємо…
(Вірш «Мороз» К. Перелісна)- Войтеха Д.
_Ми з вами вчили 3 стани води. Назвіть їх.
-У повітрі і взимку є водяна пара. Але коли мороз, то вона  перетворюється на вікнах у візерунки, на дереах – у іній.
Слайд5
-Ой, що це? Ви чули? Щось шелестить…(Відкриваю дошку, а там – сніжинки). Це зимонька натрусила чаріних сніжинок. Нумо загадуйте бажання!
-Як утворюються сніжинки?
-Коли хмарка стає важкою і товстою, вона лопається і капелька води летить на землю. А в повітрі мороз. Вона перетворюється на сніжинку.
Слайд 6
Прочитайте і відгадайте загадку.
Росте вниз головою
Не в літню пору, а зимою.
І тільки сонечко зігріє –
Вона заплаче й швидко гине.
-Як же утворюється бурулька?

СЛОВНИКОВА РОБОТА
Ожеледь
Іній
Відлига
Завірюха

Фізкультхвилинка музична «Морозець»

3.Зміни в живій природі.
Загадка
В неї гарні, пишні віти,
І колючок не злічити…
Не байдужа до прикрас,
На свята спішить до нас. (Ялинка)
-Як же зимують дерева?
- Так, дерева не вмирають.Вони відпочивають, сплять. Але хвойні дерева не скидають свої голочки.
Слайд 7

-Як називаються ці ягідки?
-Так, це калина,горобина. Як ви думаєте, чому Зима залишила ці ягідки.
Слайд 8

-Її чарівність надихає поєтів, художників, музикантів.
Шишкін, Панов, Романов, Щербаков – любили писати зимовий пейзаж.
Слайд 9
  Діти читають вірші про зиму.

4.Тварини взимку.
Вірш «Зайчикові вуха»  В.Каменчук  (Кухаренко А.)
-Як зимують зайчики? Чому вони міняють шубку?
-Як ви вважаєте: зайчик і білочка товаришують?

Казка «Зайчик і Білочка» 
(Діти вгадують гілочки дерев  за допомогою листочків)

Це сталося минулого літа. Поганий хлопчисько перебив лапку білочці. Зайчик все літо годував хвору. А коли білочка одужала, прощаючись з зайчиком сказала: «Дякую тобі, дякую. Дивись ніяких запасів собі на зиму не роби. Влітку ти мене годував, взимку – я тебе. З того дня заєць білку не бачив. Остання травичка зникла під снігом.Залишилося харчуватися зайчику гілочками та корою.  Тоді згадав він білку і йому стало веселіше. І ось випадково він зустрів білочку.
-Добрий день. Яке щастя, що я тебе зустрів,-гукнув заєць.-Якраз сьогодні я ще нічого не їв.
-Добре, поставлю для друга самовар,-сказала білка.-Тільки приніс ти б мені березових гілок. Я  б з них вуглики зробила.
-Принесу,-сказав зайчик і зник.
Білці стало жаль своїх запасів.І ось вона вирішила схитрувати.
-Вуглики в мене будуть, а їх нічим запалити. Принеси мені осикових гілочок, я з них сірники зроблю.
-Принесу,-сказав зайчик і пострибав.
Білочка думала, що зайчик не знайде під снігом гілочки.(Діти допомагають зайчику).
-У мене стола немає…Приніс би ти дубові гілочки – зробили б стіл,-схитрувала руденька.
Але білий вже тут як тут.
-Були б кленові
 гілочки – зробила б балалаєчну. А то який обід без музики…
-Бери кленові гілочки, добродійко…
-Швидко ти їх знайшов.
-Да лапи в мене великі, сильні, не то,що твої.Я коли влітку перев  язував твої лапки, все думав,як такі лапочки можуть витримати твої стрибки?
Тут білка згадала, як заєць за нею доглядав і їй стало соромно. Їй так стало соромно, що вона вся почервоніла і з сіренької стала рудою. Побігла і швиденько приготувала дуже смачний обід.


Складіть пазли. Назвіть тварин. (Робота в групах).
-Як зимують ці тарини? (їжак, ведмідь, лисиця, білочка, синичка)

ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ.
1.Гра «Вчись складати вірш»

- Спробуймо розповісти про зиму віршами. Я буду починати рядочок вірша, а ви спробуєте дібрати потрібні зимові слова в риму.
А яка зима буває
Скаже той, хто добре (знає).
Чи ж вона буває ніжна?
Ні! Холодна й . (білосніжна).
Так. Холодна, вітер віє,
І від снігу все . (біліє),
В небі темна хмара висне
Іноді мороз аж . (тисне).
Чудеса на склі малює,
На річках мости . (будує)
Не прості, а льодяні,
Дуже гарні, мов . (скляні).
Під ногами сніг рипить
Звір від холоду . (тремтить)
Є хурделиця, природно
Є метелиця . (холодна).
Хуга є, і є завія,
Сонце світить, а не .(гріє).
І його частіш немає –
Хмара сонце . (закриває).

Малювання зимового пейзажу
– Давайте намалюємо першу частину нашої картини “Зима”.
(На дошці вчитель одночасно з дітьми малює зимове дерево, білого зайця, сніжинки).

.Казка-небилиця . Виправте помилки.
Настала довгоочікувана зимонька-зима. На деревах вже зявилися листочки. Гілочки покрились інеєм. Прилетіли ластівки. Біля мого вікна зібралися синички, снігурі. Ой, як жарко в січні. Багато пташок покинули нашу Батьківщину, бо їм холодно і голодно. Зима прийшла і діти почали садити дерева. Зайчик одягнув синю шубку, щоб бути схожим на мороз.
Слайд 10   Робота над прикметами.
Слайд 11   Прислівя та приказки про зиму.
Слайд  12 Казки про зиму.
Слайд  13 Зимові свята.
ПІДСУМОК

1.     Творча робота.
Яка зима? Підберіть відповідні слова, щоб описати зиму. (білосніжна, весела, холодна, щедра, блискуча, казкова…)

2.Ланцюжок добра.
Відкрийте підручник на с. 68  

-Уявіть,що ви чарівники. Що ви б зробили корисного для пташок, звірів, людей зимку. По черзі, ланцюжком, висловлюєм свої думки.

-Чи змінюється жива і нежива природа взимку?

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Тарас Шевченко. Реве та стогне Дніпр Широкий...