Перейти до основного вмісту

Чим особливі гриби?


Мета: сформувати в учнів уявлення про гриби як особливе царство живої природи; формувати уявлення про ознаки грибів (різноманітність грибів у природі, будову, розмноження, класифікацію та значення грибів в природі і цінність їх для людей, охорону грибів; формування поняття їстівні гриби, отруйні гриби, вміння розрізняти їстівні та отруйні гриби; збагачувати знання і словниковий запас школярів; виховувати допитливість.
Обладнання: аудіо запис «Звуки лісу», плакат «Гриби», фото-малюнки грибів для інсценізації, таблиця «Їстівні та отруйні гриби», інвентар для гри «Гриби для білочки та їжачка», плакат «Що знали, що дізналися».


Хід уроку
I. Організаційний момент
Доброго ранку,  усіх ми вітаємо
Здоров’я і миру усім ми бажаємо.

II. Актуалізація опорних знань
1.             Фенологічні спостереження.
-Яка зараз пора року? Який місяці? Яке число?
-Тепло чи холодно на дворі?
-Який стан неба?
-Яка температура повітря?
-Чи були сьогодні опади протягом дня?
2. Слово вчителя.
-Усі ми з вами любим природу. А ліс – це те місце, де ми можемо відчути природу. Почути плескіт струмочка, шелест високих сосен, спів пташок, запах  і розмаїття квіток, усе це дорога серцю, ні з чим незрівняна природа рідного краю.
І сьогодні ми спробуємо уявити себе в лісі.
3. Вправа «Асоціативний кущ»
-Скажіть, з чим у вас асоціюється ліс? (Сосни, ялинки, гриби, пташки, відпочинок).
4. Завдання для повторення
Назвіть  природні явища, характерні для весни.
Заєць змінив свій колір з білого на сірий. Білка запасає їжу. Тане сніг. Дзюрчать струмки. Птахи відлітають у вирій. День довшає.  Мороз. Яскравіше світить сонце.
5. Загадка.
-Ой, а що це ми бачимо?
Росте собі у лісочку,
У лісочку в холодочку.
В теплий дощик народився,
Парасолькою накрився.
Може б, з лісу пострибав,
Якби другу ногу мав.
                         (Гриб)
III. Повідомлення теми і мети уроку
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся більше про будову та різноманітність грибів.

IV. Вивчення нового матеріалу
1.                Розповідь з елементами бесіди
Яка буває природа? (Жива і нежива) — що належить до неживої природи? (Вода, повітря, Сонце, камені).
Що належить до живої природи? (Тварини, рослини, мікроорганізми та ін.).
— Назвіть ознаки живих істот (Живлення, рух, дихання, розмноження, ріст і розвиток, відмирання.)
— До якої природи ми віднесемо гриби? Доведіть (Гриби належать до живої природи: вони ростуть, розмножуються, живляться, дихають і відмирають.)
2.                Повідомлення вчителя.
— Гриб — особливий організм, що не утворює квітів, насіння і що розмножується спорами — до якої групи або царства належать гриби: до царства рослин чи тварин?
— Учені декількох віків не могли з’ясувати: що це взагалі таке — гриби? Слід зазначити, що вчені об’єднали всі рослини в одну велику групу — царство рослин; тварин — в царство тварин, а куди віднести гриби? До рослин? Але ж гриби зовсім не схожі на них Головне — не зелені. До тварин? Але на тварин вони тим більш не схожі! До того ж, довгий час не були відомі спори грибів, за допомогою яких вони розмножуються і багато хто вважав, що гриби з’являються на світ від роси, від гниття речовин, від ударів блискавки і навіть за примхами якої-небудь чарівної сили. Нарешті, гриби все-таки були віднесені до рослин так і почали писати в книгах: гриби — рослини. Здавалося б, питання вирішене але поступово з’ясувалося, що в тілі грибів міститься безліч таких речовин, яких у рослинах немає. Зате вони є в тілі деяких тварин. Цього, правда, недостатньо, щоб уважати гриби тваринами, але цілком достатньо, щоб не вважати їх рослинами! Гриби живляться готовими поживними речовинами, як тварини, але ведуть прикріплений спосіб життя, як рослини. Фахівці з грибів запропонували виділити гриби в особливе самостійне царство Гриби.
 — Це гриби їх на світі дуже багато! Понад 100 тисяч видів! (Демонстрування ілюстрацій із зображенням відомих грибів.)
А зараз ми послухаємо інсценівку  п`єси О. Підсухи «Хвалилися гриби».
1.                Боровик.
Я, гриб - боровик,
маскуватися звик.
Мусиш ліс обійти,
щоб мене знайти.
А кому знайти удасться,
знай, тому всміхнулось щастя,
бо смачнішого нема
між грибами усіма.
Хто не вміє нас шукати,
тим адресу можу дати:
ми і в лісі, й на галяві,
корінь білий, верх смаглявий.
2.                Печериця.
По-нашому - я печериця,
а по-французьки - шампіньйон.
Хоч куцонога, білолиця,
але витримую фасон.
Засмажите мене в сметані,
й куди тому боровику!
Мене шукайте на світанні
у лісі, полі, у садку.
3.                Сироїжка.
Я сироїжка, біла ніжка,
у різний колір чепурюсь.
Така тендітна, така я ніжна,
у руки візьмеш - і кришусь.
Хоча кришусь, хоча тендітна,
а кажуть, дуже апетитна.
Хто куштував хоч раз мене,
забачить в лісі - не мине.
4.                Лисички.
Ми лисички, жовті личка,
ростом зовсім невеличкі,
не червиві, дуже чисті,
не ховаємось у листі.
Хто на слід наш натрапляє,
повен кошик назбирає.
Ростемо ж не поодинці,
нас шукайте у низинці.
5.                Рижик
Я рижик, сурмлю в ріжок,
корінець дірчастий,
на мені капелюшок
червоно - смугастий.
Не боюся я дощу,
кожну краплиночку
через себе пропущу
ніби через лієчку.
Обійдіть все царство грибне, -
хто ще здатний на подібне?
6.                Опеньки.
Ми опеньки.
Ніжки тоненькі.
Шиї мов цівки
круглі голівки.
А як більші виростаєм, -
парасольки розкриваєм.
7.                Мухомор.
Я мухомор, я мухомор,
червоний, наче помідор.
Кашкет цяцькований, розлогий,
а сам стрункий і довгоногий.
Серед урочища грибного
не знайдеш красеня такого.
Та я отруйний, пам`ятай,
мене побачиш - обминай.

3.                Робота за таблицею «Їстівні та отруйні гриби»
4.                Виконання пісні «Ростуть на землі гриби та рослини»
5.                Гра «Гриби для білочки та їжачка»
6.                Фізкультхвилинка
7.                Робота за книгою (с. 122–123)
Діти читають статтю у підручнику.
—Ви вже помітили, що гриби забарвлені в різні кольори, але у них практично відсутній зелений колір. Отже, гриби не можуть подібно до рослин переробляти сонячну енергію і вуглекислий газ у поживні речовини. Гриби не забезпечують себе продуктами харчування— яким же чином вони живляться? (Відповіді дітей.)
— Гриби живляться готовими органічними речовинами з ґрунту Організм гриба поселяється у поживному середовищі, багатому на розчини органічних речовин, і всмоктує їх через клітинні стінки. Усі гриби — сміттярі. Одні з них живляться ґрунтовим розчином, інші оселяються у відмерлих рослинах і тваринах іноді гриби оселяються на ще живих, але хворих організмах і повільно переробляють їх тканини після відмирання. Уявіть, скільки опалих листків повинні переробляти гриби щороку, щоб вони не накопичувалися в лісі?..
8.                Офтальмологічна пауза
Ось гриб — боровик.
 Він красивий і великий.
— «Намалюйте» своїми носиками гриб почнемо з грибниці, потім — ніжка, шапинка.
V. Уагальнення й систематизація знань
1. Робота в зошиті
2. Гра «Так чи ні?»
Ø  Чи можна сказати, що гриби — це рослини?
Ø  Чи можна сказати, що гриби – це тварини?
Ø  Цвіль та пліснява – це теж гриби.
Ø  Шапинкові гриби складаються з плодового тіла та грибниці.
Ø  Гриби розмножуються насінням.
Ø  Гриби розмножуються спорами.
Ø  Гриби відносяться до окремого царства «Грибів».
3. Тестування.
1. Чи можна сказати, що гриби — це рослини?
а) Так;
б) ні.
2. Чим відрізняються дерева і гриби?
а) Вони не відрізняються;
б) гриби і дерева — це різна група живих істот.
3. Позначте правильне твердження.
а) Гриб складається з кореня, стовбура і капелюшка;
б) гриб складається з капелюшка, ніжки і грибниці.
VІ. Підбиття підсумків. Рефлексія
1.      Бесіда
— Прочитайте сторінки Книги важливих знань про природу на с. 123.
— Які ознаки живої природи мають гриби?
— З яких частин складається шапинковий гриб?
— Як гриби пов’язані з деревами?
— Яке значення мають гриби для лісу? Для людей?
2.      Заповнення таблиці.
Що ми знаємо?
Про що дізнались?
- Ростуть у лісі, біля дерев.
 - Їжа для тварин та людей.
 -Бувають їстівними та отруйними.
1) Різноманітність: шапинкові, цвіль, дріжджі.
2) Будова: шапинка, ніжка, грибниця.
3) Розмножуються спорами.
4) Гриби – окреме царство




Додаток


1.Гра «Який гриб з яким деревом дружить?»
Грибочки потрібно розмістити біля того дерева, з яким він дружить. Ця співдружність  називається «симбіоз» - тобто співжиття.
v    Із осикою – підосичник.
v    Сосною та ялиною – маслюки, рижики, лисички.
v    Березою – сироїжки, підберезники, білі гриби.
v    На пеньках та навколо них ростуть опеньки.


2. Відгадайте загадки
1.Ми руденькі сестрички
    а зовуть нас…(лисички).
2. Ми липучі малюки
   а зовуть нас …(маслюки).
3. Ми – гриби чудові,
    Різнокольорові
    Нам ім’я дали за те,
    Що ви сирими нас їсте (сироїжки).
4.Дуже дружня ми рідня,
Ми грибочки біля пня,
Ніжки в нас тоненькі,
Зовемося… (опеньки).

3.                Чому гриби мають таку назву? Моє запитання до науковців.
Маслюк. Маслюки ростуть біля молоденьких сосен. Називають їх маслюками за їх жовто – коричневу клейку шапку, наче змащену маслом.
Лисичка. У листяних і хвойних лісах часто зустрічаються гриби лисички. Жовтий
колір цих грибів схожий на колір шерсті лисиці, тому і називають їх лисичками.
Підберезник. Називають цей гриб підберезником тому. Що він росте у березових лісах біля беріз.
Мухомор. Коли виросте цей гриб, шапка у нього вигинається так, що стає схожою на тарілочку. Пройде дощ, і набереться в тарілочку вода. Настоїться вона на грибі і стане отруйною для мух.


4.                Кросворд.
5.                 
Г
Р
И
Б

И

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Тарас Шевченко. Реве та стогне Дніпр Широкий...